Wednesday, 26 December 2012

Duhai Hati...

Bismillah pembuka kalam,
Moga hati yang kering dapat disiram,
Menyuluh jiwa yang kelam dan suram...

Hari ni kita sentuh pasal hati sikit ye. Hati la paling susah nak jaga berbanding anggota badan yg lain.Ye dak?


Rasulullah pernah bersabda:

قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنَّ فِى الْجَسَدِ مُضْغَةٌ ، إِذَا صََلُحَتْ صَلُحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلاَ وَهِىَ الْقَلْبُ. 
(رَوَاهُ الْبُخَارِى وَمُسْلِمٌ)              

Maksudnya : Telah bersabda Nabi S.A.W: Sesugguhnya di dalam tubuh (manusia) ada seketul daging, jika baik daging itu maka baiklah seluruh tubuhnya, dan jika rosak daging itu maka rosaklah seluruh tubuhnya dan ketahuilah bahawa dialah HATI.  
( Riwayat Bukhari dan Muslim )     



Duhai hati,
Kau raja buat diri ini,
Jika tersilap langkah rugi yang menanti,
Sehingga membuatkan diri tiada sinar lagi.

Duhai hati,
Jangan kau mudah rebah kerana duniawi,
Hidup ini ada visi dan misi,
Untuk mengejar cinta dan redha Ilahi.

Duhai hati,
Moga benteng terbina kukuh,
Pasakkan tiang keimanan yang lebih utuh,
Menjadi penghalang dari segala kemungkaran,
Kerana hidup kita punya tujuan.

Duhai hati,
Tutup pintumu dari permulaan zina,
Supaya tidak menjadi manusia yang hina,
Cinta manusia biar sekadarnya,
Biar cinta Ilahi mengatasi segalanya.

Ya Allah peliharalah hati ini. Suburkanlah dengan cinta yang menggebu terhadapmu. Jika Engkau ingin serahkan hati ini kepada manusia, berilah kepada mereka yang turut mencintaimu bukan yang mengingkari perintahMu...

wallahua'alam...

p/s :
doakan ana nak final exam tak lama lagi..perjuangan mesti diteruskan. Ana di sini hanya mampu berjuang menuntut ilmu belum sampai masanya untuk berjihad di bumi Palestin.. Lindungilah saudara2 kami di sana ya Rabb..


Saturday, 24 November 2012

Innallaha ma'akum...

Bismillah pembuka kalam...

Alhamdulillah masih diberi peluang untuk terus bertaubat memperbaiki diri dari hari ke hari.

Dah lama saya tak berkongsi cerita dengan korang semua. Hari ni Allah izinkan saya utk pergi ke satu talk yg berkaitan dgn saudara kita di Palestin sana.




Tak mampu ana tahan air mata ini daripada mengalir apabila melihat setiap detik saudara2 kita di Gaza diselubungi dgn ancaman yg dtg tanpa sebarang amaran. Mereka diserang ketika masih berada di sekolah. Tidak cukup di sekolah di rumah juga Israel masih melancarkan serangan bukan saja pada waktu siang bahkan malam.

kalau ada masa tengok la drama gaza ni

http://www.youtube.com/watch?v=GUCuFeBYCdc


Allahu akbar...
Mereka di sana duduk dlm kegelapan dihurung kesedihan
Sedangkan kita hidup di sini penuh keselesaan

Mereka di sana kekurangan makanan dan ada yg x dpt minum air utk beberapa hari apatah lagi utk berwudhu'. Kita di sini dah cukup semuanya tapi masih liat utk mengerjakan solat..

Kontra sangat kan kita dgn mereka?

Sila hayati video ini...Di manakah kita saat saudara seislam kita diseksa??? Apa yg mampu kita buat utk mereka? Tepuk dada tanya iman kita..




Ya ikhwan wa akhawat...ingat la janji Allah itu benar seperti dlm firmannya:


فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا
 (Surah al-Syarh:5-6)

Maksudnya: Sesungguhnya tiap2 kesukaran disertai kemudahan. (Sekali lagi ditegaskan) bahawa tiap2 kesukaran disertai kemudahan.

Percayalah wahai saudara2ku.. Palestin akan bebas tak lama lagi..Teruskan berdoa dan menghulurkan bantuan kerana gencatan senjata tak menjamin apa2...

Sumbanglah sesuatu utk saudara2 kita di sana..

Akhir kalam, la tahzan ya ikhwan innallaha ma'akum (Jangan bersedih sesungguhnya Allah bersama kamu semua).

Hasbunallah wanikmal wakil nikmal maula wa nikmannasir...

Celakalah Israel!
Celakalah Israel!
Celakalah Israel!



Saturday, 13 October 2012

Tahukah anda???

Assalamualaikum semua..

Alhamdulillah Allah  masih  sudi  bagi  ana  peluang  untuk  mencoret  tinta  untuk  semua.  Akhirnya  dapat  juga  ana  update  blog  ni  setelah  sekian  lama  menanti  masa  senggang.  Even  dah  mula  sem  pun  sesak  juga  nafas  ni  nak  gali  ilmu  baru  kali  ni.  Moga  Allah  permudahkan  segala  urusan  ana  dan  sahabat2  ana  sepanjang  berada  dalam  sem  baru  ni.

Baru2  ni,  dunia  digemparkan  dengan  filem  yg  menghina  baginda.  Apa  respon  kita sbg umat akhir zaman  ni?  Apa  yg  mmpu  kita  buat  untuk  mempertahankan  nama  baginda  daripada  dihina? Apa  dan  apa  lgi?  Tepuk  dada  tanya  iman  kita.




Kali  ni  ana  nak  kongsikan  apa  yg  ustaz  ana  bgtau  dlm  kelas.  Kita  cite  pasal  neraka  pula  ya.  Dah  selalu  sangat  dengar  orang  cite  pasal  syurga..

Allah  sukakkan  nombor  yg  ganjil  Seperti  mana  Dia  menciptakan  langit  dan  bumi  yg  ada  7  lapis  seperti  tu  juga  Allah  ciptakan  syurga  dan  neraka  yg  ada  7  tingkat.

Malaikat  Jibril  menceritakan  kpd  Rasul  SAW  tentang  neraka...


Tingkat  pertama  yakni  bawah  sekali  untuk orang-orang  munafik, dan  orang-orang  yg
 kafir  
 Tingkat  kedua  tempat  orang-orang  musyrikin  
  Tingkat  ketiga  tempat orang shobi'in bernama Saqar.
 Tingkat  keempat  tempat  Iblis  dan  pengikutnya 
  Tingkat  kelima  orang yahudi 
 Tingkat  keenam  tempat  orang nasara
Kemudian Jibril diam segan pada Rasulullah s.a.w. sehingga ditanya: 'Mengapa tidak kau terangkan penduduk tingkat ketujuh?'
Jawabnya: 'Di dalamnya orang-orang yg berdosa besar dari ummatmu yg sampai mati belum sempat bertaubat.'
Maka nabi s.a.w. jatuh pengsan ketika mendengar keterangan itu, sehingga Jibrail meletakkan kepala nabi s.a.w. di pangkuannya sehingga sedar kembali dan sesudah
sedar nabi saw bersabda: 'Ya Jibril, sungguh besar kerisauanku dan sangat sedihku, apakah ada seorang dari ummat ku yang akan masuk ke dalam neraka?'
 Jawabnya: 'Ya, iaitu orang yg berdosa besar dari ummatmu.'
 Kemudian nabi s.a.w. menangis, Jibril juga menangis, kemudian nabi  s.a.w. masuk ke dalam rumahnya dan tidak keluar kecuali untuk sembahyang kemudian kembali dan tidak berbicara dengan orang dan bila sembahyang selalu menangis dan minta kepada Allah.
(dipetik dari kitab 'Peringatan Bagi Yg Lalai')
 Dari Hadith Qudsi: Bagaimana kamu masih boleh melakukan maksiat sedangkan kamu tak dapat bertahan dengan panasnya terik matahari Ku. 
 Tahukah kamu bahwa neraka jahanamKu itu:
 1. Neraka Jahanam itu mempunyai 7 tingkat
 2. Setiap tingkat mempunyai 70,000 daerah
 3. Setiap daerah mempunyai 70,000 kampung
 4. Setiap kampung mempunyai 70,000 rumah
 5. Setiap rumah mempunyai 70,000 bilik
 6. Setiap bilik mempunyai 70,000 kotak
 7. Setiap kotak mempunyai 70,000 batang pokok zarqum
 8. Di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 ekor ular
 9. Di dalam mulut setiap ular yang panjang 70 hasta mengandungi lautan racun yang hitam pekat.
 10. Juga di bawah setiap pokok zarqum mempunyai 70,000 rantai
 11. Setiap rantai diseret oleh 70,000 malaikat 
Allahu  akbar...sayangnya  Rasulullah  pd  kita  umat  akhir  zaman  ni  tp  apa  yg  kita  buat  utk  baginda  tersenyum  melihat  kt  di  akhirat  sana..  Di  saat  nyawa  baginda  ditarik  pun  lidah  baginda  x  pernah  jemu  menyebut  ummati...ummati...ummati..  Betapa  rindunya  baginda  terhadap  kita.  Kita  pula  sekarang  macam  mana?  Pernah  tak  dalam  sehari  berselawat  ke  atas  baginda?  Pernah  tak  dalam  sehari  cuba  utk  ikut  sunnah  baginda?  Pernah  tak?

Peringatan  utk  diri  sendiri  jg,  sama2  la  kita  lakukan  yg  terbaik  utk  buat  baginda  bangga  dgn  kita.  Jadi  bila  ada  org  kafir  yg  hina  Nabi  kita  of  course  kita  marah.  Itu  tanda  kita  syg  nabi.  Kalau  nk  dibandingkan  syg  kita  pd  nabi  besar  lg  sayang  baginda  thdap  umatnya.

Wa  akhiran,  allahumma  solli  'ala  muhammad  wa'ala  alihi  wa  sohbihi  wa  barik  wassallim..

Wallahua'alam...




Thursday, 6 September 2012

Ahlan wasahlan..

Assalamualaikum  semua..

Kita  masih  di  bulan  syawal  kan.  Jadi  saya  nak  ucapkan  selamat  hari  raya  aidilifitri  kepada  seluruh  umat  Islam  di  seluruh  dunia.  Taqabbalallahu  minna  wa  minkum..  Siapa  yg  belum  lg  puasa  6  cepat2  settlekan  selagi  masih  ada  masa  ni.. Pahalanya  umpama  kita  puasa  sepanjang  tahun. Jom  rebut  pahala  yg  Allah  nk  bg  free..  Baik  kan  Allah  mcm2  Dia  bg  nikmat  kat  kt.  Kita  aje  yg  x  reti  nak  bersyukur  mungkin  hanya  pandang  dgn  sebelah  mata.

Ingat  jangan  bagi  roh  ramadhan  hari  tu  hilang  macam  tu  saja..keep  on  baca  quran..kalau  bulan  puasa  boleh  bc  2  atau  3  juzuk  sehari  bulan  yg  seterusnya  ni  at  least  1 juzuk  pun  dah  kira  okey..

Memandangkan  dah  masuk  bulan  9,  ramai  adik2  kita  yg  sudah  mendaftar  masuk  ke  universiti  tak  kira  la  dalam  mahupun  luar  negara.  Matlamatnya  tetap  sama  iaitu  menuntut  ilmu.  Tak  kira  kat  mana  pun  sama  aje  yg  penting  syariat  yg  Allah  dah  tetapkan  sentiasa  kita  dahulukan. 

Buat  adik2  ahlan  wasahlan  ilal  jami'ah..(selamat  datang  ke  universiti...)


Belajaq  rajin2  na..  Besaq  harapan  mak  dengan  pak  nak  tengok  hangpa  berjaya.  Dah  masuk u  ni  cabarannya  lagi  besar.  Pandai2  bawa  diri.  Jangan  mudah  terpengaruh  dengan  org  lain.  Be  yourself  is  more  than  enough.

Wahai  adikku,
Pertama kali melangkah  ke medan  universiti,
Pelbagai  rasa  datang  menerjah  pintu  hati,
Yakinlah  kerana  kita  punya  Ilahi,
Yang  sentiasa  di  sisi  untuk  menemani.

Wahai  adikku,
Harapan  ibu  ayah  dibawa  bersama,
Sebagai  permulaan  langkah  yg  pertama,
Jangan  alpa  dan  leka,
Kelak  kau  akan  menyesal  dan  merana.

Wahai  adikku,
Di  menara  gading  banyak  cabarannya,
Bekalkan  diri  dengan  iman  dan  taqwa,
Moga  kau  dapat  tempuhi  dengan  mudahnya,
Menjadikan  dirimu  lebih  bijaksana.



Untuk  semua  pelajar  baru  dan  lama,  perbaharui  niat  setiap  sem.  Moga  Allah  permudahkan  segala  urusan  kita  sepanjang  mencari  Ilmu..  moga  keluar  kita  dari  medan  perjuangan  itu  nanti  dapat  berbakti  pada  umat, agama  dan  negara..

Wallahua'alam...

Thursday, 9 August 2012

Jom race, der!


Assalamualaikum semua..

Kaifa  halukum  jami'an?  Harapnya  semua  sihat  luar  dan  dalam.  Kita  semua  dah  masuk  ke  fasa  ketiga  di  bulan  yg  penuh  barakah  ni.  Apa  lagi,  jom  la  tukar  gear  maximum  untuk  racing  merebut  malam  Lailatul  Qadar.

Untung  kita  jadi  umat  Nabi  Muhammad  saw.  Allah  sangat  sayangkan  kita.  Dia  bagi  kita  nikmat  yg x  terhingga  untuk  merebut  pahala  yg  berlipat  kali  ganda.

Dalam surah Al-Qadr ayat 2,  Allah  berfirman  maksudnya:

“Malam Al-Qadr itu lebih baik daripada seribu bulan.”

Dengan kata lain, siapa yang beramal dan melakukan kebaikan pada malam itu, dia seolah-olah telah melakukannya selama 1000 bulan.  Mudahnya  Allah  nak  bagi  pahala.

Umat  akhir  zaman  ni  umur  setakat  60-70  je.  Mana  sempat  nak  cari  pahala  sampai  1000  bulan.  Nah,  Allah  dah  bagi  jalan!  Ambil  la  jangan  sombong  sangat.  Umat  terdahulu  boleh  hidup  sampai  beratus-ratus  tahun.  Depa  boleh  buat  banyak  amal  untuk  mencari  pahala  lebih.  Kita  bila  dah  umur  70-an  tu  belum  tentu  sihat  lagi.  Nak  beramal  pun  macam  x  de  feeling  je.  Kalau  nyanyuk  lagi  parah.  Dah  x  ingat  sangat  apa  bacaan2  yg  selalu  kita  amalkan.

Hidup  kita  hanya  sekali.  So,  jom  kita  enjoy  mengikut  skema  dari  Allah.


من قام ليلة القدر إيمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه

“Barangsiapa yang membangunkan Lailatul Qadr dengan penuh keimanan dan berkira-kira, diampunkan dosa-dosanya yang lalu.” 

Insya  Allah  kita  akan  dapat  keampunan  tu  sebab  Allah  x  pernah  memungkiri  janji-Nya.  Kita  yg  manusia  ni  je  selalu  mungkir  janji  dengan  Allah.  Dah  taubat  lepas  tu  buat  jahat  balik...Moga  lepas  ni  kita  tetapkan  hati  utk  terus  istiqamah  berbuat  kebaikan.

 
Isi  la  malam-malam  terakhir  ni  dengan  zikir,  baca  Al-Quran,  qiyamullail.  Biar  hati  kita  menggebu  dengan  rasa  cinta  pada  Ilahi.

Jangan  pula  dah  hujung2  ramadhan  ni  pi  bantai  tiduq  dari  sahur  sampai  ke  petang.  Memang  sia-sia  la  der  puasa  kau!  Suka-suki  je  tinggalkan  solat.  Kita  ni  orang  Islam.  Tak  malu  ke  tinggalkan  suruhan  Dia.  Bila  tengah  susah  reti  pula  nak  berdoa  pada  Dia.  Minta  itu  minta  ini.  Sujud  pada  Dia  sekali  pun  tak.  Harap  puasa  dengan  menahan  lapar  dan  dahaga  je.

Rugi  gila  bagi  sesiapa  yg  x  nak  rebut  pahala  di  bulan  Ramadhan  kareem..

Sebelum  ana  akhiri  kalam  ni,  pesanan  ini  ditujukan  khas  utk  diri  sendiri  yg  sering  alpa  dan  leka..

Moga  keluar  dari  madrasah  Ramadhan  ni,  hati  ini  akan  terus  melakukan  amalan2  lazim  yg  dah  dilakukan  sepanjang  sebulan  (baca  al-Quran,  qiyam,  menjaga  diri  dari  segala  aspek).  Jangan  hanya  di  bulan  puasa  je  baru  kita  nak  buka  Al-Quran.  Dah  setahun  tinggal  sampai  berhabuk  baru  nak  baca  balik..No..no..no..silap  besar  ni.

Jom  perbaiki  diri  dari  hari  ke  hari  demi  menggapai  redha  Ilahi..


Monday, 23 July 2012

Amacam ok tak?

Bismillahirrahmanir rahim..

Salam  ramadhan  untuk  semua  umat  islam  di  seluruh  pelusuk  dunia..


Hari  ni  dah  masuk  hari  ke-3  kita  berpuasa. Sahur  tak  hari  ni?
Jangan  sesekali  tinggalkan  sahur  tau.  Kenapa  ye? 

"Mengantuk la..x pe  la  kalau  x  sahur  pun  orang  boleh  puasa  juga.."

Ini  mungkin  alasan  yg  selalu  kita  dengar.
Meh  sini  nak  habaq  mai  apa  yg  bestnya  kalau  kita  bangun  sahur.  Salah  satunya  sahur  membezakan  puasa  org  Islam  dengan  ahli  kitab.

Dalam  satu  hadith  riwayat  Ahmad:
Diriwayatkan  daripada  Abu  Said  al-Khudri  r.a  berkata,  Rasulullah  telah  bersabda:
"Makan  sahur  itu  ada  keberkatan,  maka  janganlah  kamu  meninggalkannya  walaupun  salah  seorang  dalam  kalangan  kamu  hanya  minum  seteguk  air.  Sesungguhnya  Allah  dan  para  malaikat-Nya  berselawat (rahmat  daripada  Allah  dan  doa  memohon  pengampunan  daripada  malaikat)  atas  mereka  yg  bersahur."  

Amacam  ok  x  setakat  ni?  Harapnya  semua  masih  bersemangat tapi  janganlah  semangat  awal2  je.  Lepas  15  ramadhan  nanti semua  dah  lemah  gemalai,  otak  pun  pikiaq  nak  raya  ja.  Itulah  mind  set  org  melayu  kat  Malaysia  ni. x  sabaq2  nak  raya.  Kat  Malaysia  ni  bulan  puasa  dah  jadi  pesta  makanan.  Bazar  berlambak-lambak.  Cakap  ja  nak  makan  apa  macam2  ada.  Sepatutnya  bulan  ramadhan  ni  jadi  pesta  ibadah  bukannya  pesta  melantak  x  sudah2..  Betul  dak?

Orang  pas pertengahan  bulan  puasa  ni  la  kena  rebut  segala  tawaran  yg  Allah  dah  sediakan. Paling  penting  kejar  LAILATUL  QADAR  bukan  kejar  LAILATUL  KAMDAR  terutamanya  kaum  perempuan.  Ar-rijal  wa  syabbab  pun  rajin2  la  pergi  terawih  kat  surau  or  masjid  yg  berdekatan  dengan  rumah  korang.  Jangan  pula  pas  maghrib  pergi  melepak,  merokok  segala  bagai.  Mentang2  la  siang  x boleh  merokok  korang  bedal  lepas  berbuka  pula.  Cari  port  baik  punya  kat  tempat2  sunyi  pulak  tu.  x  nak  ada  gangguan  or  takut  ayah  nampak  katanya.  

Dah..dah..cheq  nak  sarankan  hangpa  semua  tengok  video  ni.. Org  yg  berniaga  pun  boleh  berhenti  sat  sebab  nak  cari  malam  lailatul  qadar  tu.  Inikan  pula  kita  yg  x  buat  apa-apa.




Kita  akan  lebih  menghargai  agama  kita  kalau  ada  kat  tempat  orang  even  pepatah  melayu  ada  kata  hujan  emas  di  negeri  orang  hujan  batu  di  negeri  sendiri  lebih  baik  negeri  sendiri.  Tapi  kalau  negara  sendiri  pun  x  mampu  nak  hidupkan  biah  yg  menghargai  agama  Islam, lebih  baik  duduk  tempat  org  yg  sangat  appreciate  Islam  dan  bersungguh-sungguh  untuk  merebut  pahala.

Manusia  ni  memang  memerlukan  persekitaran  yg  mampu  mendorong  kita  utk  melakukan  kebaikan. Jadi  carilah  biah  tu.  Moga  diri  kita  akan  terbentuk  dengan  acuan  yg  cantik  dan  baik.

Tak  kisah  la  kat  mana  pun  kita  berada,  segalanya  bermula  dengan  diri  kita.  Moga  kita  semua  cuba  perbaiki  amalan  kita.  Moga  ramadhan  tahun  ni  lagi  baik  dr  sebelumnya.
(p/s:  teguran  lebih  kpd  diri  sendiri  sebenarnya  yg  sering  alpa  dan  leka)

Wallhua'alam...

Sunday, 8 July 2012

Tawaran hebat..mai...mai..mai

Bismillahirrahmanir rahim...

Ha...mesti ramai yg tertanya-tanya apa tawaran hebat tu..Memandangkan bulan syaaban pun bakal berlalu x lama lagi, bulan yg penuh dengan tawaran hebat ni pula yg akan muncul yakni Ramadhan.

Jadi kita kena persiapkan diri terlebih dahulu sebelum melangkah masuk ke Akademi Ramadhan(AR) yg lagi hebat dari Akademi Fantasia tu (fantasi semata-mata).. Kat AR x de penyingkiran..kita dapat timba ilmu dan buat macam-macam amalan sebanyak yg mungkin. Walaupun tempohnya hanya sebulan tapi itu bulan yg cukup bermakna. Orang yg pandang remeh perkara ni je akan lepaskan peluang keemasan yg Allah dah bagi.

So start dari sekarang, apa kata kita biasakan diri baca al-Quran, qiyamullail dan berzikir. Nanti dah masuk bulan Ramadhan x de la kekok sangat kan nak buat benda ni. Kalau orang zaman dulu boleh buat kenapa tidak kita. Am I right? Sebab Allah kan dah berfirman:





Untuk jadi orang yg bertaqwa kita kena buat amalan2 yg dinyatakan kat atas tadi..Tengok ciptaan Allah pun kita boleh tingkatkan ketaqwaan kita pada sang pencipta.

INGAT! Taqwa adalah sebaik-baik bekalan untuk kita di sana kelak..

Sebenarnya puasa ni dah mula dari zaman Nabi Adam lagi.. Puasa kan bermakna kita menahan diri.

Nabi Adam as puasa dengan menahan diri dari memakan buah khuldi..
Nabi Musa as pula puasa selama 40 hari
Nabi Daud as puasa selang sehari (sebaik-baik puasa)
Nabi Muhammad juga mengamalkan puasa bukan sahaja pada bulan ramadhan tapi 3 hari dalam sebulan

Kita cuba la ikut apa yg nabi kita pernah buat x banyak pun sikit jadi la kan dari x de langsung..

Binatang pun reti nak puasa ni kan pula kita manusia yg Allah dh bagi akal untuk berfikir
 binatang apakah?

ha meh ni nak bagi tau jawapan..

Ular puasa sebab nak jaga struktur badan..ce tengok badan ular kan slim aje..org yg berbadan agak 
berisi sedikit jom la puasa insya Allah boleh kurus mcm ular..

Beluncas puasa juga untuk bertukar jadi rama2..

The moral of these story, jadikan bulan Ramdahan yg akan datang ni sebagai kepompong untuk membentuk diri kita menjadi rama2 yg cantik menjelang Aidilfitri nanti. Jangan jadi ulat bulu balik dah la dengan perangai ntahpaperntah kan..

Last but not least,jom buat sedikit persiapan menjelang bulan Ramadhan yg mulia ni..

-paling penting ruh kita kena get ready untuk menempuh bulan ni
-jangan tinggalkan sahur sebab kat situ ada berkat yg perlu kita rebut
-latih diri untuk puasa sunat supaya kita x rasa letih sgt bulan puasa nanti
-mula menabung untuk bersedekah
-Ilmu pun penting gak jgn ikut org semata-mata dalam melakukan sesuatu amal

Nasihat ana buat kaum Hawa yg belum habis ganti puasa lagi, kalian masih ada masa x sampai 2 minggu lagi nak settlekan hutang dengan Allah.. Jangan ambil kesempatan untuk x berpuasa dengan menggunakan alasan anda uzur, cuti or whatsoever la..Rebutlah tawaran yg hanya datang setahun sekali ni..

MOGA RAMDADHAN TAHUN NI LEBIH BAIK DARI YG SEBELUM NI


 





Tuesday, 5 June 2012

Amboi busy nya dia...

Assalamualaikum semua..pa habaq???
Lama x jumpa. Maaf sangat2 ana sibuk buat persiapan nak kahwin ni...

Kahwin dengan sape?
Kahwin dengan final exam minggu depan... So persiapan utk menghadapi hari penting tu kita kena la struggle sikit..


Kama 'arafna (seperti mana yg kita tahu), sekarang memang musim peperiksaan bg semua pelajar IPT x kira la yg dlm mahu pun oversea hatta over the sea pun mereka semua sedang mempersiapkan diri utk berjuang. Belajar juga salah satu jihad yg Allah akan bg ganjaran kelak.

   Perbetulkan NIAT yg kita belajar bukan sebab nak lulus exam or sebab2 lain yg sewaktu dengannya tp hanya kerana ALLAH. (ingatan utk diri sendiri sebenarnya)

 Exam, exam juga tp tanggungjawab yg lain jangan diabaikan... Especially SOLAT... Ibadah tu yg paling penting dalam menghubungkan hamba dgn Pencipta.. 
Charge balik tenaga kita yg dah banyak keluar ketika menelaah dengan air wudhu'
Confirm segar balik lepas tu..

 Hubungan dgn mak ayah kena jaga juga...kwn2, lecturer n semua la yg berkaitan dgn hidup kita... 

 Doakan juga kejayaan sahabat2 yg lain.. Jgn doa utk diri sendiri je.. Apa barang berjaya sorang2 kalau kengkawan kita yg lain duk bermuram durja... 


 Last but not least, usaha sehabis baik. 
Lepas tu tawakal dan teruskan berdoa. Allah tu kan Maha Mendengar. Dia mesti makbulkan doa hambaNya. Cuma lambat atau cepat je proses tu...

Moga kata2 ni dapat memberi sumber kekuatan sikit...




Wednesday, 11 April 2012

Novel Pertama

Assalamualaikum semua..

Alhamdulillah syukur di atas nikmat-Mu yg x terhitung.. Akhirnya novel pertama ana telah pun siap..

Insya Allah kalian semua boleh dapatkan di pesta buku  hujung  bulan April ni..
Selamat membaca..
Segala kkritikan boleh la dihantar melalui blog ini mahupun facebook ana..

Memandangkan ini karya pertama ana, jadi banyak la kekurangan yg ada. So, kritikan membina dari kalian amat diharapkan..

Terimalah...



Wallahua'alam..

Sunday, 1 April 2012

Kalau terluka macam mana?


Bismillah pembuka kalam...
Tajuk kali ini untuk memberi kesedaran ataupun sedikit nasihat kepada orang yang kita paling sayang.. 

Siapakah mereka?



Mereka adalah saudara perempuan kita.

Kenapa nak beri nasihat pada diorang ni? Apa salah yang depa dah buat?

Tahukan anda terdapat 4 golongan yang bakal ditarik ke neraka jika kita tidak ambil kisah pun apa yg diorg buat jika ianya bertentangan dengan suruhan ALLAH???

Pertama: Ayahnya
Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak memperdulikan anak-anak perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya. Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.. tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja maka dia akan ditarik oleh anaknya.

Kedua: Suaminya
Apabila seorang suami tidak memperdulikan tindak tanduk isterinya. Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram, apabila suami mendiam diri.. walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.

Ketiga: Abang-abangnya
Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh kepala abang-abangnya.. jikalau mereka hanya mementing keluarganya sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM.. tunggulah tarikan adiknya di akhirat.

Keempat: Anak Lelakinya
Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram dari islam, maka anak itu akan disoal dan dipertangungjawabkan di akhirat kelak.. nantikan tarikan ibunya.
Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah di akhirat pun tarikannya begitu hebat…maka kaum lelaki yang bergelar ayah / suami / abang atau anak harus memainkan peranan mereka yang sebenar tidak silap firman ALLAH S.W.T.:-
“Hai anak adam peliharakanlah diri kamu serta ahli kamu dari api neraka, di mana bahan pembakarnya ialah manusia dan batu-batu..”

(Diedit dari http://www.hanan.com.my)

Masalahnya sekarang macam mana kita nak tegur diorg ni. Maklumlah depa ni org yg dekat dengan kita, org yg paling kita sayang pula tu.

Rasulullah kan dah ajar kita kalau nak bagi nasihat:
- jangan malukan dia depan khalayak ramai
-tegur kesalahannya dengan lemah lembut

Situasi utk si ayah:

Ayah : Siti sayang kat ayah dak?
Siti    : Mestilah Siti sayang ayah. Kelakar la ayah ni...
Ayah : Dulu zaman sekolah elok ja ayah tengok Siti pakai tudung. La ni awat keluaq x pakai 
           dah?
Siti    : Tu zaman sekolah ayah. La ni Siti dah tak terikat dengan peraturan sekolah lagi.
Ayah : Tapi tutup aurat tu kan peraturan Allah sejak azali lagi.
Siti    : .*#@...
Ayah : Ayah faham remaja sekarang suka berfesyen, tapi Islam sendiri ada cara untuk 
           berfesyen dalam keadaan yg lebih terjaga.
Siti    : (masih terdiam)
Ayah : Kalau betul Siti sayang ayah, lepas ni bila keluaq pakai la tudung. Tapi jangan 
           berbonggol2 unta tu ada atas kepala. Baju biaq longgaq na. Ayah dah cuba 
           jadi ayah terbaik untuk Siti. Ilmu agama ayah dah bagi sejak kecik lagi. Siti 
           jangan lupa na semua tu. Jangan tarik ayah ke neraka bila akhirat kelak.
Siti    : (Sambil teresak) Baik ayah.Siti akan berubah lepas ni...

Situasi utk si suami

Suami : Syg...syg syg abang x?
Isteri   : (Berkerut dahi) Mesti la Sayang syg abang.
Suami : Sebelum tu, abang nak minta maaf jika selama ni abang tersalah mendidik
            Sayang.
Isteri   : Kenapa dengan abang ni?
Suami : Kalau dulu sebelum kahwin abang tak ada hak nak tegur sayang tapi 
            sekarang abang ketua keluarga dan abang rasa abang patut buat sesuatu
            demi kebahagiaan kita dunia akhirat.
Isteri   : Apa yg abang cuba nak bagi tahu ni?
Suami : Abang lebih suka tengok sayang bertudung dari terdedah sana terdedah sini.
            Faham kan maksud abang?
Isteri   : Abang x bangga ke ada isteri secantik Sayang ni?
Suami : Kecantikan itu x kekal lama sayang. Cukuplah kecantikan itu disimpan utk
            abang suami sayang ni. x perlu nak tunjuk pada orang lain. Nanti abang jeles tau.
Isteri   : x kan sebab jeles je bang...
Suami : Sebab abang nak bawa sayang menuju ke syurga tanpa ada sebarang 
            sekatan yg datang dari api neraka... Sayang amanah abang dari Allah. Abang
            juga pemegang amanah dari ayah sayang utk terus mendidik sayang dengan 
            acuan dan arahan dari Allah...
Isteri   : (begitu tersentuh) maafkan Sayang kerana x taat perintah abang sebelum ni.
            Abang tegur la sayang jika sayang tersilap langkah. Sayang ni kan 
            kaum yg lemah. (Tunduk mengucup tangan suami)


Situasi utk si abang atau adiknya

Along  : Angah nak pi mana tu?
Angah : Nak keluar sat Along.
Along  : Ce tengok kat diri angah ada yg kurang dak?
Angah : (Muka blur) apa yg kurangnya Along...
Along  : Angah dah baligh kan....kat sekolah pun dah belajaq pasal ni. Along

             kena habaq mai lg sekali ka?
Angah : Apa kaitan dgn apa yg Along habaq. Angah x faham.
Along  : Along sayang kat Angah sangat. Angah tengok zaman sekarang, 

             remaja perempuan kebanyakannya dah rosak. Along x nak Angah 
             jadi lagu tu...
Angah : Habis tu Along nak Angah jd lagu mana?
Along  : Angah tau dak awat ramai pompuan kat luaq sana dah rosak?
Angah : x tau..
Along  : Depa jadi lagu tu sebab pak depa,suami depa, abang depa

             dgn anak depa x peduli apa yg depa nak buat kat luaq rumah. Along
             x nak abaikan tggjawab Along kat Angah. Lepas pak dah tak dak,
             tggjwb pak jatuh atas bahu Along. Jadi, Along nak Angah jaga diri elok2 na.
Angah : Awat la Along cakap berbelit sangat ni. Habaq tenguih ja kan senang.
             Cheq x paham.
Along  : Meh sini Along bg analogi skit. Kalau diberi pilihan antara gula2
            yg terbuka dgn yg masih ada plastik mana 1 Angah nak pilih?
Angah : Mesti la yg masih berplastik tu.
Along  : Awat?
Angah : Sebab masih elok la. Kalau dah terbuka mesti dah x elok.
Along  : Ha lagu tu juga kami kaum Adam ni pandang kat hang pa. Kalau tutup
            aurat tu lagi baik dari yg terbuka. Sekarang dah faham maksud Along?
Angah : Faham. Baik Along. Terima kasih kerana sedarkan Angah. Angah x 
             nak tarik Along pi neraka. Kesian kat Along...

Situasi utk si anak lelaki

Aiman : Ibu...
Ibu      : Ada apa Man?
Aiman : Man ada hadiah nak bagi kat ibu. Man harap ibu suka dengan
             hadiah yg x seberapa ni.
Ibu      : Kenapa tetiba bagi ibu hadiah ni. Besday ibu lambat lagi.
Aiman : Kalau kita nak bagi hadiah x payah tggu besday la ibu. Bila2 
             masa je blh bagi.

Ibunya pun membuka balutan hadiah dari anaknya lalu terdiam.

Aiman :Kenapa ibu diam? Ibu x suka hadiah dari Man?

Ibu Aiman hanya memandang sayu tudung pemberian anak lelakinya. 
Selama ini dia x pernah bertudung tetapi tetap berkeras untuk menghantar 
Aiman ke sekolah agama. Sekarang anaknya pula yg nak membetulkan kesalahannya.

Aiman semakin resah bila ibunya diam membisu.

Aiman : Maafkan Man ibu. Man x berniat utk lukakan hati ibu. From 
            bottom of my heart, Man sangat suka kalau ibu pakai tudung. Nampak
            manis dan tenang je.
Ibu      : Kenapa Man cakap macam tu?
Aiman : Maafkan Man sekali lagi ibu kerana ini perintah Allah yg patut Man
            jalankan. Sebagai anak lelaki ibu, Man patut jaga ibu dengan sebaiknya 
            sebab Islam sendiri dah angkat tinggi martabat kaum perempuan dengan
            menyuruh mereka menutup aurat. Sebab Allah tau apa yg terbaik 
            utk hambaNya.
Ibu      : Malu ibu anak ibu pula yg tegur silap ibu. Maafkan ibu sebab
             x tunjukkan contoh yg baik pd kamu.
Aiman : Mana ada manusia yg sempurna ibu. Ibu kembali kepada fitrah asal ye.
Ibu      : Baik la Man.

Ini antara jalan yg penuh hikmah untuk menegur perempuan2 yg kita sayang. Cuba la lepas ni untuk bawa mereka menuju jalan ke syurga jika benar kita sayang mereka...

Wallahua'alam...

Monday, 12 March 2012

Ya syabbab!!!

Bismillahir rahmanir rahim...

Hari ni ana nak kongsi 1 video dr anak2 muda yg sedang menanti result spm. Ana bangga dan gembira kerana masih ada lagi golongan seperti mereka yg cuba utk menyampaikan dakwah dgn cara yg begitu kreatif dan santai.

Khas untuk para pemuda...
Jom muhasabah diri balik...
Kita dah cukup ke buat semua amalan2 yg dinyatakan dlm video ni?


credited to Mr The All Shared for the nice & impressive video


1. Adakah aku sentiasa taat kepada Allah dan Rasullulah?

2. Adakah jihad Fisabilillah adalah matlamat dan program hidup aku?

3. Adakah mati syahid adalah cita-cita hidup tertinggi aku?

4. Selama ini, adakah aku sabar dalam menghadapi ujian dan cabaran daripada Allah?

5. Ikhlaskah aku dalam beramal?

6. Adakah kampung akhirat menjadi tujuan utama hidupku?

7. Takutkah aku kepada ujian Allah dan ancaman-Nya?

8. Adakah aku selalu memohon ampun atas segala dosa-dosaku?

9. Adakah aku zuhud dengan dunia tetapi tidak meninggalkannya?

10. Adakah solat malam menjadi kebiasaanku?

11. Adakah aku bertawakal kepada Allah atau aku kerap mengeluh?

12. Adakah aku kerap memberikan infaq di waktu senang mahupun sempit?

13. Berusahakah aku untuk menerapkan nilai kasih sayang sesama mukmin dan ukhwah di antara mereka?

14. Kuatkah aku amar maaruf dan nahi munkar?

15. Adakah aku sangat kuat memegang amanah, janji dan kerahsiaan?

16. Adakah aku seorang pemaaf?

Andai jawapan kepada persoalan-persoalan di atas adalah positif belaka, maka anda memiliki ciri-ciri lelaki soleh idaman wanita!


TEPUK DADA TANYA IMAN KITA...

Persiapkan diri dgn ilmu kerana kita yg bakal memimpin keluarga kita kelak...

Wallahua'alam...

Tuesday, 28 February 2012

Tanggungjawab kau ke aku ke kita?

Bismillahirrahmanir rahim...

Wah, dah berhabuk gamaknya blog ni ek. Lama dh x jenguk..x jenguk ke rasanya jenguk je tapi x berkesempatan nak meng'update' je sebenarnya.



Sem baru pun dah mula. So, insya Allah semangat mestilah diperbaharui.
Apa yg penting? Bukan kerjasama jawabnya.
Tapi niat kita belajar mestilah kena betul. Moga ilmu yg ana dpt kat sini dapat dikongsi dengan kalian di luar sana.

Hari tu ana blajar Dakwah. Subjek ni dlm bhsa arab. Mula2 rasa

 "ha dlm ba!". blh ke nk faham ni. "
Tapi alhamdulillah ustaz gunakan 2 bhsa iaitu bhsa inggeris & bhsa arab utk memudahkan kami memahaminya.

Rupa2nya subjek ni sgt menarik.

Nak tau kenapa?
Sebab kita ni la bakal meneruskan perjuangan Rasulullah SAW yg terhenti sampai akhir hayat baginda dulu.

Kita ni kan ibarat produk keluaran islam jadi kena la tunjukkan akhlak yg baik. Zaman Rasulullah dulu pun org kafir ramai yg msuk islam sebab jatuh hati dgn akhlak baginda yg sgt cantik, tertarik mmg debom la kan.
Apa salahnya kita pun berbuat baik dgn org bukan islam.


ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ 
 (Surah An-Nahl,125)

Maksudnya: Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orangyang sesat dari jalanNya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayah pertunjuk.

Mana la tau kan depa pun terbuka hati nak peluk islam bila tgk akhlak kita yg baik
Jgn pula kita jauhkan diri dari diorg
Mentang2 la depa ni kafir trus x nk pandang dh
Kalau boleh nk kwn dgn org islam je
x blh la mcm tu
nnti diorg x dpt gambaran yg jelas pasal agama kita
tu yg kluar islam ni terrorism la itu la ini la
padahal agama kita dh ckup baik da
cara nak perkenalkan je x brapa betul sikit

Nak tau x kenapa Allah ciptakan kita semua ni lain-lain agama?
Kalau ikutkan Allah boleh je jadikan semua makhluk yg ada kat muka bumi ni jadi Islam
Cuba korang fikir kenapa ada orang cina, india, kristian semua tu
Sebab Allah nak tolong org Islam dpt pahala lebih dgn menyebarkan dakwah kpd mereka


Jadi persoalannya sekarang, tanggungjawab siapa pula ni yg nak sebarkan dakwah?

Ustaz dgn para ulama la yg layak...
mungkin itu jawapan korang
tet...jawapan anda salah sila cuba lagi..

Dlm surah Ali Imran,104 Allah dah kata:



Maksudnya:

Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.


Ha...dh jelas kan.Kena ada juga sebahagian daripada kita yg bljar agama utk meneruskan misi ni. Jadi sebarkan dakwah tu dah jadi tanggungjawab kita. Jangan fikir org tua alim ulama je kena tau bnda ni org muda lagi pnting dan diperlukan to spread the deen around the world.

Rasulullah pernah bersabda:
بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ آيَةً
“Sampaikanlah dariku walau hanya satu ayat” (HR. Bukhari)
Nak sebarkan dakwah ni kena ada ilmu. Ustaz ckp klau x de ilmu nnti jd fahaman sesat lg payah jadinya.
 Anak2 muda kat luar sana
Jgn tau dok merempit je dgn 'sweet' girl tu 'sweet' girl ni 
x ada faedah langsung
itu la yg korg suka buat kan
tp para pembaca blog ni insya Allah semua baik2 belaka

lepas ni ubah perspektif okey
drpd melepak kat tepi jln tu baik lepak kat masjid
at least dpt belajar ilmu agama

 Jadi, jom kita tolong Allah sebarkan agama-Nya
Insya Allah pasti akan tolong kita balik
Percaya lah...


Akhir kalam, mari kita sama2 menjadi hamba yg sentiasa perbaiki diri dari hari ke hari...

Wallahua'alam.
 

Friday, 10 February 2012

Syafaat Baginda yg kt terlepas pandang....

Assalamualaikum wbt...

Kt masih lg dlm mood maulidur rasul kan...
So apa kata ambil masa skit selawat ke ats baginda SAW

Allahumma solli 'ala muhammad wa'ala alihi wasohbihi wabarik wasallim
Allahumma solli 'ala muhammad wa'ala alihi wasohbihi wabarik wasallim
Allahumma solli 'ala muhammad wa'ala alihi wasohbihi wabarik wasallim



 Meh, nk share smthing dgn hangpa...

Ari tu ana ada dgr tazkirah kat tv..
Ustaz ni ada bgtau ssuatu yg kt dh tau tp mgkin kt tlpas pndang kot.
Ana pun mcm tu gak..
xpe lpas ni kt sama2 cba ikut snnah  baginda kay..

tau x lpas azan kt dgalakkan mbca slawat ke atas baginda..
jgn trus bc doa lpas azan
dpt gmbarkan x?
x dpt..x pa ana trangkan bg jlas skit na..

smbil2 kt jwb azan tu
katakanlah azan dh smpai ke phujungnya..
allahu akbar allahu akbar
lailahaillallah...

trus bc allahumma solli 'ala muhammad wa'ala alihi wasohbihi wabarik wasallim..
then. baru baca doa lpas azan.
ingt x doa tu?
 ini doanya bg sesiapa yg lupa mahupun x tau






Maksudnya:"Ya Allah, Wahai Tuhan yang telah mensyariatkan seruan azan dan sembahyang yang akan didirikan. Kurniakanlah kedudukan yang tinggi dan terpuji yang engkau telah janjikan kepada junjungan kami Nabi Muhammad dan kehormatan, sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji. "

 Jd lpas ni cuba amalkan ye...moga Rasulullah akan mbri syafaat kpd kita umat akhir zaman ni...

Wednesday, 25 January 2012

Perginya pemuda idaman islam...

Bismillahirrahmanir rahim...

Terasa berat jari ni utk menaip post kali ini. Tp saya gagahkan jua utk bkgsi ssuatu yg bmkna utk kalian. Moga dpt ambil iktibar.

Tanggal 23 jan yg lalu stelah mndpt brita drpd Pak Ngah, saya tsntap.Bgaikan x pcaya yg Along dh x de. Slepas Asar saya skluarga bgegas mnuju ke Hospital Serdang utk mlihat jnazah. Stelah post-mortem dlakukan, pihak hspital mbnarkan kluarga tdekat utk mlihat wjah arwah.

Along...
wajah Along tenang je walaupun ada lebam skit kat pipi.Lpas tu, jnazah Along dmndikan. Along tau x rmai sgt kwn2 Along yg mnunggu dr ptg smpai la Along siap utk dbwa plg ke kampung slepas Isyak.



Bila smpai kat dpan masjid dkat dgn rmh Along, ramai sgt org kampung dh stia mnnti jnazah Along utk dsmbahyangkan. Smua org kampung x sabar nk solatkan jenazah ank muda yg hatinya sntiasa dekat dgn msjid mcm Along.
Solat 5 waktu Along smua kat msjid smpai nama Along pun dknali ramai. Along sgt mjga hbgan dgn Allah apatah lg hbgn dgn mnusia..Along jg sllu bgun mlm utk bmnajat pd Kekasih yg Satu krana Along rasa wktu siang sbuk dgn urusan dnia sbb tu Along pilih di spertiga mlm utk btmu Allah. Tp kini Along sdh slmat kmbali ke sisiNya..

Btol la pepatah dulu ada mngatakan "harimau mati meninggalkan belang manusia mati meninggalkan nama". Rmai org mnyebut yg Along ni org nya baik. Aie x nafikan Along memang ank yg baik, abg yg baik, pkerja yg baik lg AMANAH, shbt yg baik. Sbb tu ramai yg snang dgn prangai Along.

Lpas Along dsmbhyangkan, jnazah Along dbwa ke rmah sbb adik2 prempuan Along nk tgk wjah Along buat kali terakhir. Nenek pun nk tgk jg wajah Along.Adik2 Along dh teresak2, ada smpai nk pitam.Ibu Along cba kuatkan diri utk ank2 prmpuan dia.

Saudara mara dan shbat handai gagahkan diri utk mgucup Along sblm dkbumikan. Darah di telinga Along x bhnti2 mngalir persis org yg mati syahid yg darahnya sntiasa mengalir.

Stelah jnazah Along dtutup, Iji x dpt menahan sebak. Dia trus peluk adik2 & kakak dia. Tggjwab Along kini tlah jtuh ats bahu dia. Dia yg bakal mlndungi kluarga ni. Dia jg akn mgganti posisi Along sbg hrpan kluarga.
Ayh Along redha walaupun berat utk mnrima kenyataan yg Along dh pergi buat slama2nya.

Along tau x spjg nk mnguruskan pngbumian Along, smuanya bjln lancar. Traffic light smua hijau. Kereta pun x bnyk.Org kata kalau org baik mmg mudah je nk uruskan.

Along...
Jdoh Along x ksampaian d dnia, tp Aie yakin yg Allah dh siapkan bdadari syurga utk menymbut kpulangan Along yakni pmuda idaman Islam yg drindui oleh bdadari2 syurgawi slama ni.

Along...
Aie sntiasa doakan moga Allah tmpatkan Along dlm kalangan mreka yg briman dan beramal soleh. Sekarang ni Allah nk ambil nyawa org2 yg baik je. Nnti smpai suatu ktika tggal la org yg jahil kat dnia ni. Waktu tu x tau la apa yg jd.

Perginya Along mbri impak yg sgt bsar dlm hdup Aie.x dpt dnafikan Aie trut rasa tmpias ksdihan kluarga Along. Kesedihan itu ftrah jwa x mngapa utk mnangis seketika sbg 1 smber kkuatan d masa hdpan.

Yg dh pergi ttap prgi.Kt yg hdup prlu truskan pjuangan agama yg blum slesai. Along telah pergi, pergi bsama doaku. Along tggu d sana, pasti Aie akan menyusul nnti.

Buat spupuku Iji...
Tbah & kuatlah utk menggalas amanah Along.Bjuanglah agar Along tsenyum gmbira di Barzakh sana. Sedekahkanlah al-Fatihah dan al-Mulk biar sungai pahala trus mngalir utk arwah selamanya.

Ingatlah Iji,
Dulu kamu berdua btmu utk bpisah. Kini kamu berdua bpisah utk btemu.
Ikutlah jejak langkah Alongmu yg x jmu mperbaiki kualiti ibadah sbg hmba.
Beribadahlah shgga kau rasa letih utk mrasa sedih
Andai ksdihan dtg btamu, bwudhuklah dan tataplah kitab suci itu serta dirikanlah solat.
Solat itu 1 kerehatan.
Rasulullah sdri bila sdih, diluahkan apa yg tbuku d hati pd Ilahi.

Mati itu PASTI hdup INSYA ALLAH...
Maut itu x mngenal usia..
xcdent hnya pnyebab shja kpd kmatian..
Hakikatnya nama Along yg trukir d daun syurga tlah gugur smlm utk diambil nyawa dan kmbali kpd Sang Pencipta.
Along jg smpat bpesan 3 hari sblm arwah mninggal utk wanita khususnya  TUTUPLAH AURAT KALIAN... Insya Allah Along adik2 prmpuan Along smua btudung dgn 'TUDUNG YG SEBENAR2NYA'. Mereka x akan mnarik Along ke dlm neraka.

Along..
Moga kau tenang di sana..

Al-Fatihah buat Muhammad Basir Hair...